Danske nattog, nej! Nattog i Danmark, måske…

Print Friendly, PDF & Email

Artikel fra Jernbane Tidende 05-2019

Af Simon Bauer

I november 2014 rullede det foreløbig sidste nattog ud fra Hovedbanegården i København. Nattoget blev ”indstillet” Og det har det været de seneste 5 år. Danskere med hang til nattog må nu tage turen til Tyskland for gå ombord i et af disse rullende hoteller. Og intet tyder på at dansk nattogskørsel bliver genoptaget foreløbig. Det har DSB og Transportministeren netop slået fast. Så skulle der være en kollega eller to, der drømmer om at fragte glade danske togturister sydpå, så bliver det ikke i DSB-regi lige foreløbig – men måske kan andre lande redde drømmen…

Økonomien halter i nattogene

Da DSB udfasede nattogene i 2014 var det på grund af dårlig økonomi. Nattoget kørte fra Hovedbanen via Roskilde, Odense, Kolding og Padborg. I Tyskland blev toget delt og forsatte til Amsterdam, Basel og Prag. Men nattoget var allerede i 2014 en skidt forretning. Toget blev mest benyttet i sommermånederne og efterspørgslen efter de rullende hotelsenge var langt fra prangende. Med udsigten til et større sporarbejde på Fyn i sommeren 2015, der ville aflyse mange nattog i højsæsonen, besluttede DSB at trække stikket med udgangen af 2014.

Det er netop også økonomien, der gør, at DSB ikke ønsker nattoget tilbage her og nu. Nattog ville blandt andet kræve store investeringer i nyt materiel: – Sovevognstog er særdeles dyre at investere i, og det er noget, der vil give underskud. Derfor kan DSB ikke alene gå ind og investere i sovevognstog ned gennem Europa. Det er simpelthen for dyrt, og det ville betyde, at vi måtte sætte billetprisen op, siger Aske Wieth-Knudsen, der er underdirektør i DSB til DR.

Der var engang…

Hvad med klimaet?

65.000 danskere har faktisk skrevet under på et krav om at få nattoget tilbage. De er alle en del af den europæiske kampagne ”Back on track”, der netop kæmper for at få nattog tilbage i Europa. Organisationen har medvind i disse klimatider. Og flere lande er i gang med at genindføre og udvide deres nattog-tilbud. Men altså ikke Danmark.

Men spørgsmålet er også, om nattog i virkeligheden kan redde klimaet. Steven Harrod, der er jernbaneforsker på Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi på DTU i Lyngby tvivler. Han peger blandet andet på, at kapaciteten er begrænset. 10 togvogne kan transportere omkring 400 personer. Et Boing 737 fly transporterer små 200 personer. Så der skal mange nattog til at gøre et seriøst indhug i flytrafikken.

– Jeg er ked af at sige det, for jeg elsker også nattog, men de er ikke løsningen på vores problem (…) Det er kun en dråbe i havet, siger Steven Harrod til Politiken.

Nattog kan ikke med et trylleslag løse klimakrisen. Men selv et par dråber i havet gør jo en lille forskel. Og nattogene har faktisk medvind, hvis vi kigger lidt ud over kongerigets grænser.

Til maj 2020 kommer den svenske regering med deres analyse af mulighederne for nattog – svenske nattog skal køre igennem Danmark og her er den danske Transportminister positiv.

Redder svenskerne os – eller østrigerne?

Mens DSB og den danske transportminister har opgivet idéen om danske nattog på forhånd, så er svenskerne mere positive. I Sverige er ”fly-skam” blevet et kendt fænomen. Den svenske regering har afsat 40 millioner kroner til en grundig undersøgelse af mulighederne for nattog. Rapporten ventes klar til maj 2020. Og skulle svenskerne beslutte sig for at genindføre nattog, så er den danske transportminister klar til at lege med:

– Det er klart, at hvis svenskerne eller andre har materiellet, viljen og evnen til at drive nattog gennem Europa, så vil vi selvfølgelig gøre, hvad vi nu kan, for at få det at glide så smidigt som muligt. Finder svenskerne en god løsning, så sørger vi for, at der er kanaler igennem på de danske spor, det er helt klart, og vi sørger for, at man også kan hoppe på i Danmark med sin sovepose, siger transportminister Benny Engelbrecht til Politiken.

Også fra Østrigsk side har der også været udtrykt ønske om at køre nattog til Danmark. De østrigske statsbaner, ÖBB skulle være i dialog med DSB om mulighederne. Og østrigerne er ikke hvem som helst, når man snakker nattog. I Østrig satser man stort på nattog. Østrigerne har opkøbt og renoveret 45 tyske nattogsvogne. Oveni har ÖBB bestilt nye ligge- og sovevogne, som bliver leveret i 2022. Om de østrigske nattog kommer til at rulle til eller igennem Danmark, kan kun fremtiden vise. Men ÖBB udvider i disse år deres rute net betragteligt.

DSB forhandler med det østriske ÖBB om nattog til København.

Det danske personale er klar!

Skulle der igen komme nattog på danske skinner, så bliver det ikke svært, at finde personale, der gerne hopper med ombord. Jernbane Tidende har talt med Niels Søndergaard, der er togfører fra Tinglev, og som kørte med nattoget i 10 år frem til 2014.

– Det var en fantastisk tid, slår Niels fast. – Vi var to mand, der mødte ind i Padborg, og overtog sove- og liggevognene. Der var et fantastisk kammeratskab og et rigtigt godt samarbejde med de tyske kollegaer.

– Alle var glade. Det var et dejligt publikum at betjene. Niels husker også, at der særligt om sommeren kunne være run på. Selvom det krævede pladsbillet at komme med toget, så var der f.eks. en del italienere, der så lidt stort på den slags detaljer. Det afholder dog ikke Niels for at melde sig klar til nattogstjeneste igen: – Alle os i Tinglev var totalt ked af, at det stoppede. Hvis det kom igen, så vil vi stå først i rækken til at køre det igen. Det er helt sikkert. Det vil vi kæmpe vores kamp for, slår Niels Søndergaard fast.

Så det er altså ikke mangel på velvilligt personale, der holder nattog ude af Danmark. Og med stigende interesse fra passagerne, så ender det måske med nattog fra Danmark igen. Som de siger ude i Europa: Only time will tell…