Jernbaneoverkørsler: Dansk Jernbaneforbund efterlyser national handlingsplan

Få artiklen læst op
Getting your Trinity Audio player ready...
Print Friendly, PDF & Email

I Danmark er det 2-3 ”nærved påkørsler” om ugen i jernbaneoverkørsler. Dansk jernbaneforbund efterlyser nu en national handlingsplan for sikring af jernbaneoverkørslerne.

BAGGRUND:
Lørdag kolliderede et letbanetog med en bil i en overkørsel nær Trudstrup i Østjylland: 2 mistede livet. De overlevende står tilbage med en iturevet familie. Letbaneføreren og passagerne i det implicerede tog vil oveni være mærket for livet. Også sidste sommer oplevede Danmark en ulykke med dødelig udgang i en jernbaneoverskæring: Et tog kolliderede med en minibus i en usikret overkørsel i Sig ved Varde. 2 personer blev dræbt.

Dansk Jernbaneforbund efterlyser nu en national handlingsplan for sikring af jernbaneoverkørsler i Danmark:

– Et tog slår hårdt. Det bremser ikke bare. Og det kan ikke dreje udenom. Derfor er en jernbaneoverkørsel altid en potentiel sikkerhedsrisiko. Og derfor bør jernbanekørsler altid sikres så godt, som det er realistisk muligt, siger Preben Steenholdt Pedersen, næstformand i Dansk Jernbaneforbund.

– Det er ved at gå galt 2-3 gange om ugen. Det kan vi ikke være tjent med. Tiden er kommet til reel handling: Lad os få en samlet plan for alle Danmarks usikre jernbaneoverkørsler. Hellere i dag end i morgen, siger Preben Steenholdt Pedersen.

– Danmark har brug for en national handlingsplan for tilstrækkelig sikring af alle vores jernbaneoverkørsler. Folketinget besluttede i 2009, at alle de helt usikrede overkørsler på Banedanmarks net skulle sikres eller nedlægges inden udgangen af 2018. På trods af ekstra bevillinger og stor bevågenhed fra Folketingets transportudvalg, er vi stadig ikke i mål med det projekt, siger Preben Steenholdt Pedersen.

– Oveni kommer de usikrede overkørsler på lokalbanernes net + de utilstrækkeligt sikrede overkørsler, der godt nok har blink og/eller klokke men ingen bomme. Det er alle overkørsler, der slider på letbane- og lokomotivførernes psykiske arbejdsmiljø og som fra tid til anden koster menneskeliv, siger Preben Steenholdt Pedersen.

FAKTA
Der er i Danmark 1255 jernbaneoverkørsler (2017). 472 af disse er ikke sikret med bomme. Der er 314 overkørsler helt uden sikring. Her består sikringen alene af skilte. Oveni kommer 158 overkørsler, der alene er sikret med lys og lyd.

Det har konsekvenser. I 2017 var det ved at gå galt 135 gange – året før er der rapporteret 145 nærved-hændelser. Det er altså ved at gå galt 2-3 gange om ugen. Selvom ulykken bliver ved ”ligeved og næsten”, så har hændelsen altid store konsekvenser. Det slider hårdt på letbane- og lokomotivførernes psyke næsten at kollidere med en bil eller en person.

(Kilde: Sikkerhedsrapport for Jernbanen, 2017 (seneste) – Trafik-, Bygnings- og Boligstyrelsen)