Handling nu: Forsøg med overvågning i jernbaneoverkørslerne

Få artiklen læst op
Getting your Trinity Audio player ready...


Af Preben S. Pedersen, forbundsformand for Dansk Jernbaneforbund

Danmark har de seneste måneder været vidne til to dødsulykker og flere alvorlige hændelser i jernbaneoverkørsler. Hver eneste dag oplever lokomotivførere, at bilister gambler med livet, når overkørsler forceres – selv når bomme og advarselssignaler er aktiveret. Det skaber utryghed blandt passagererne og efterlader lokomotiv- og togpersonalet med ar på sjælen, også når tragedien heldigvis afværges.

Der er brug for handling nu. Vi kan ikke vente på langsigtede anlægsprojekter alene – der vil gå år, før alle overkørsler kan bygges om eller lukkes. Derfor foreslår Dansk Jernbaneforbund, at vi indfører et forsøg med overvågning i et udvalg af de mest belastede jernbaneoverkørsler.

I Holland har baneselskabet ProRail med succes indført kameraovervågning ved farlige jernbaneoverkørsler. Efter to pilotprojekter blev de første kameraer installeret i februar 2023 ved en overkørsel i Bunnik nær Utrecht. Senere samme år var 12 overkørsler udstyret med kameraer, og planen er at nå 40.

Allerede i løbet af de første otte måneder fik næsten 6.400 trafikanter en hilsen og et girokort for at ignorere bomme under nedlukning. Men vigtigst: I Bunnik faldt antallet af bøder fra omkring 25 til 10 om ugen. I en anden hollandsk by, Bussum, faldt det fra 108 til 46. Det viser, at kameraerne ændrer adfærd. Overvågningen har en præventiv effekt – de styrker sikkerheden.

I England har man også opsat kameraer ved jernbaneoverkørsler. Optagelserne bruges som grundlag for, at politiet kan rejse sager mod trafikanter, der bevidst overtræder færdselsloven. Også her har det vist sig at have en præventiv virkning.

I Danmark kan vi f.eks. indføre et forsøg, hvor overvågningen udelukkende aktiveres, når bomme og signaler er i funktion. På den måde er det kun de bilister, der bevidst vælger at tilsidesætte reglerne, som kommer i søgelyset. Alle de trafikanter, der respekterer færdselsloven, vil ikke blive overvåget.

Vi må ikke lade stå til og blot vente på at næste ulykke. Et forsøg med overvågning vil være et konkret og hurtigt skridt, der kan give os vigtige erfaringer, inden vi eventuelt ruller ordningen bredere ud.

Vi skylder både passagererne og mine kollegaer på jernbanen, at vi tager problemet alvorligt. Derfor bør Danmark nu følge de gode eksempler fra Holland og England og indføre et forsøg med overvågning i udvalgte jernbaneoverkørsler.

[Foto fra Google Maps]