Virkelighedstjek: Ministeren har jo ingen tøj på!

Print Friendly, PDF & Email

Færre tog til tiden, afvikling af mere end 100 danske stillinger og hundreder af millioner i omsætning foræret til Sverige bliver nogle af konsekvenserne af en ny ikke dansk-vedtaget aftale forhandlet med Region Skåne.

De store tabere bliver passagerer og statskassen

Transportministeren og Skånetrafikken har udviklet et forslag til en ny aftale omkring Øresundstrafikken med virkning fra den 1. december 2021.

Et forslag der vil få alvorlige konsekvenser for de danske passagerer og hele sammenhængskraften i dansk jernbane infrastruktur.

Det har ikke været muligt at få en kopi af aftaleudkastet, ligesom ingen af de transportpolitiske ordførere, Dansk Jernbaneforbund har talt med, har noget kendskab til indholdet.

Foreholdt problemstillingen svarer transportministeren, at overvejelserne er blevet bragt op over for Folketingets partier i forsommeren.

Inden virkeligheden nu overhaler transportministeren igen, vil Dansk Jernbaneforbund gerne fremsige nogle bekymringer:

Den største del af forsinkelserne på Kystbanen skyldes forsinkelserne fra Sverige.

Disse forsinkelser vil fortsat forplantes gennem hele det danske jernbanenet, når de skal via Hovedbanegården og Østerport.

Den mest trafikerede jernbanestrækning (røret fra Københavns Hovedbanegård mod Østerport) skal belastes med endnu en operatør.

ERTMS-signalprogrammet implementeres ikke i Sverige.

Hvordan vil man sikre, at det bliver operationelt i de toge, der skal bruges til kørsel i Danmark – også set i lyset af nuværende udfordringer med installation i eksisterende materiel.

Man kan ikke længere komme direkte fra Vestdanmark, øvrigt sjælland eller Kystbanen direkte til Lufthavnen. Der kommer et kuffert- og kapacitetsproblem på bl.a. Hovedbanegården.

Der vil være et omsætningstab på minimum flere hundrede millioner. Det er en af guldgruberne i jernbaneøkonomien, der nu foræres væk.

Det er ikke længere muligt at have et subsidiefrit DSB, som ellers højt anerkendes i sommerens sektoranalyse.

For den danske stats og danskernes vedkommende kommer det til at betyde et stort langsigtet tab. Enormt faktisk.

Det er surrealistisk og uansvarligt, at en liberal minister bliver den dyreste Transportminister, Danmark nogensinde har haft. Økonomisk, politisk og menneskeligt er vi forbi skandale- og nu på katastrofeniveau”, svarer forbundsformand Henrik Horup på spørgsmålet om, hvad han synes om etårs jubilaren i transportministerstolen.

Som formand for de store personalegrupper burde jeg lægge bånd på mine udtalelser, men faktum er jo, at virkeligheden overgår fantasien.

Vi har her en transportminister, som de facto er ved at smadre hele forretningsgrundlaget i DSB og den danske jernbane.

De eneste vindere bliver de udenlandske statskasser, der snart flyder over med danske velfærdsmilliarder, hvis der ikke er nogle ansvarlige, der siger stop!”.

Tillykke med jubilæet.