Østbanen: Kampen for skinner fortsætter

Print Friendly, PDF & Email

Den længe ventede rapport om såkaldte BRT-busser i Østbanens traché er blevet offentliggjort.

En BRT-busløsning anslås at koste 8-900 millioner + 155 millioner til nyt værksted i Holbæk, altså over 1 mia. skattekroner.

Skinnerenoveringen vil koste det halve: 520 millioner.

BRT-løsningen kan tidligst være færdig om 6 år.

Nye skinner kan stå klar om 2 år.

Busserne vil både være langsommere end toget og mindre komfortable.

Samtidig peger rapporten på en stribe usikkerheder og faldgruber ved etablering af en BRT-løsning.

Så al fornuft bør tale for skinner, men….

Rapporten peger på, at selve driften af BRT-busser vil være billigere end toget (dog med en stribe forbehold og usikkerheder) – men man kan godt lave et skrivebordsregnskab, der gør BRT billigere på den ekstremt lange bane.

Rapporten har dog allerede fået et massivt flertal i Region Sjælland til at pege på skinner i stedet for BRT-busser og beslutningen er formelt regionens.

Både den socialdemokratiske formand for regionsrådet, næstformanden fra Dansk Folkeparti og anden næstformand fra Venstre har offentligt udtalt, at de støtter skinnerenoveringen.

Også SF, Enhedslisten og de Konservative har tidligere udtalt utvetydig støtte til skinnerne.

BRT-busserne burde dermed være kørt godt og grundigt ud over Stevns Klint.

Problemet er finansieringen

Region Sjælland har ikke pengene til at renovere banen. Regionen er afhængige af et ekstraordinært tilskud fra staten.

På Christiansborg er man ikke vild med skinner.

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen er meget begejstret for BRT-busser og transportminister Benny Engelbreth er også fortsat meget glad for busser(!).

De taler derfor om en ny pulje til BRT-busser.

Venstre på Christiansborg afviser at støtte nye skinner på Østbanen.

Et klart signal om at man gennem statsstøtte vil “kvæle” jernbanerne.

Men er det også Socialdemokraternes politik?

Dansk Jernbaneforbund har det seneste halve år brugt en del kræfter på spørgsmålet.

Både udadtil, hvor vi har kørt kampagne under overskriften ”Bevar Østbanen – Bennys busser, nej tak!” – men også på de interne linjer, hvor vi har holdt en række møder med politikere og interessenter på området.

Østbanen: Kampen for skinner fortsætter

Vi fortsætter kampen.

Vi vil i den kommende tid udfordre BRT-begejstringen på Christianborg og vi fortsætter med at gøre vores indflydelse gældende, hvor vi kan.

Kampen handler både om lokalsamfundene og borgerne i området.

Og den handler selvfølgelig om vores arbejdspladser.

Kampen fortsætter: Bevar Østbanen, Bennys busser, nej tak!