Få artiklen læst op
Getting your Trinity Audio player ready...
|
Udtalelse fra Forbundsformand Preben S. Pedersen, Dansk Jernbaneforbund
– Først og fremmest vil jeg gerne slå fast, at ulykken i Bjerndrup er dybt tragisk og berører os alle. Det faktum, at en ung mand for nylig mistede livet på samme strækning – også i en overkørsel – gør ulykken endnu mere hjerteskærende og understreger behovet for, at vi som samfund tager sikkerheden ved jernbaneoverkørsler meget alvorligt.
– Dansk Jernbaneforbund har i årtier kæmpet for at højne sikkerheden i overkørslerne. Det har båret frugt: Hundredvis af overkørsler er blevet nedlagt eller opgraderet. Men vi er ikke i mål endnu. Sønderborgbanen er én af de strækninger, hvor vi fortsat afventer udrulningen af det stærkt forsinkede signalprogram.
– Det er desværre nok urealistisk at sikre overkørslerne på strækningen væsentligt hurtigere end allerede planlagt. Derfor er vi nu tvunget til at se på midlertidige foranstaltninger, der kan højne sikkerheden, indtil jernbanen er fuldt opgraderet i 2027 med bomme.
– Når vi snart ved mere om årsagen til ulykken, skal der handles. Måske skal hastigheden på strækningen sænkes, måske kan der etableres rumleriller forud for overkørslerne – eller måske findes der en tredje løsning. Det er for tidligt at pege på de konkrete tiltag. Men én ting er sikkert: Jeg kræver, at der følger hurtig handling i kølvandet på de seneste to ulykker på strækningen.