11. okt 2016

Erfaring fra andre letbaner skal hjælpe Keolis i Aarhus

Det er en transportmastodont, der er operatør på Aarhus Letbane, der går i drift til næste år. Og netop muligheden for at bruge erfaringer fra andre hjørner af virksomheden er vigtig, når man skal starte op i Aarhus.

Af Arne Sandvig Larsen                                           

Når Aarhus Letbane går i drift næste år, er det er stor og erfaren virksomhed, franske Keolis, der skal stå for driften. Selskabet opererer verden over indenfor mange former for kollektiv trafik, og letbaner er i forvejen på repertoiret. Jernbane Tidende har talt med Thomas Friis Brændstrup, administrerende direktør i Keolis Aarhus Letbane, om udfordringerne ved opgaven i Aarhus, ambitionerne og forventningerne.

Til maj næste år går Aarhus Letbane i drift med Keolis som operatør. Hvor ser du Jeres største udfordringer frem til startdatoen - og efter?

- Vi er i fuld gang med at opbygge en organisation i Aarhus, ligesom vi skal have godkendt uddannelsesplaner, opnå sikkerhedscertifikat og operatør-licens. Det er hovedudfordringerne, og det en utrolig spændende men også meget intens proces. Vi har fået rekrutteret et rigtig godt team, og jeg er sikker på, vi når vores mål.

- Efter driftsstart bliver der en periode, hvor vi gradvist skruer op for kørselsomfanget, indtil vi starter fulddrift i efteråret 2017. Perioden frem til det vil blive meget dynamisk, da vi i det tætte samarbejde med Aarhus Letbane løbende skal tilpasse driften i takt med, at infrastrukturen overtages fra entreprenøren.

Hvad er jeres overordnede visioner for Aarhus Letbane?

­- Vi vil levere Danmarks bedste letbane, med fokus på sikkerhed, kundeservice og rettidighed.

Hvad kan I bringe med Jer fra de andre steder, hvor Keolis driver letbaner? Og er der ting ved Aarhus Letbane, der er helt specielle, hvor i starter på bar bund?

­- Keolis er verdens største operatør af letbaner, hvilket giver os en unik erfaring med alle aspekter af letbanedrift. Der er samtidig et stort fokus fra Keolis-gruppen, der gør at vi i Keolis Aarhus Letbane aldrig står alene med en problemstilling. Der er altid hjælp og sparring at hente. Som konkrete eksempler er fx at mange af vores procedurer og beskrivelser er inspireret af de øvrige Keolis operationer i Europa. Endvidere har det nye team netop været en tur hos det Keolis-drevne Nottingham Tram, for at få en generel introduktion til letbanedrift, herunder simulatorkørsel og praktisk kørsel med letbanekøretøjer.

- Med vores bagland i Keolis er vi aldrig helt på bar bund, men det tætteste vi kommer, er udfordringen med at opbygge en letbanedriftsorganisation, der meget hurtigt skal komme på omdrejningshøjde i samspillet med myndigheder og udbudsgiver. Det er heldigvis lykkedes, og vi har en god og konstruktiv dialog med samarbejdspartnerne om opgaven.

Læs mere om Keolis og Aarhus Letbane i Jernbane Tidende nr. 05/2016.